1. vorige
  2. volgende

De politieke partij DOE roept in een open brief de minister van Justitie en

PARAMARIBO - De politieke partij DOE roept in een open brief de minister van Justitie en Politie op een onderzoek te doen om te achterhalen wie er achter de advertentie over orgaanhandel zit die onlangs in een lokaal dagblad verscheen.

"De samenleving moet alert zijn voor ronselpraktijken en andere negatieve toestanden", waarschuwt  DOE in het persbericht. De partij geeft aan dat zij zich verzet tegen deze negatieve activiteiten omdat de partij medemenselijkheid hoog in het vaandel heeft. "Wij moeten ervoor waken dat zaken uit de hand lopen. De menselijke waardigheid mag teniet gaan door geldzucht."

DOE  verwijst naar artikel 334 lid 1 en 2 van het nieuwe Wetboek van strafrecht  dat over deze materie handelt. In zulke gevallen kan degene gestraft worden met een gevangenisstraf van maximaal negen jaar en of een geldboete van honderdduizend SRD. Verder zegt de partij dat donortransplantatie in Suriname nog niet door de verzekering wordt vergoed, waardoor de kosten voor de patiënt zijn. Deze situatie is daarmee een voedingsbodem voor illegale handel. DOE vreest dat er hierdoor een wild west situatie ontstaat van malafide medici en ondernemers die in organen handelen/
  1. partij 4
  2. negatieve 2